Tilbake blikk til sensommerens ferie som i år som de siste årene, ble til en hyttetur. Etter en ubeskrivelig nydelig tur til Benidorm og varme, så kom vi hjem pakket om og dro avsted. Vi ønsket oss den vekk til den roen som hytteturer gir oss og lade opp for Kjell skulle begynne i jobb igjen. Denne gangen skulle vi til Syndin som ligger i Ryfoss i Vang i Valdres. Noe vi antar er et fint hyttefelt over et stort område. Vi hadde tåken hengende langt ned så var ikke så lett se hele området rundt. Her gledet vi oss til å fiske litt, og ja jeg drømte meg nok vekk til lyden av fersk ørret som stekte på panna😉 Det var en regnfull dag fra vi startet hjemme fra til vi kom frem. Flere steder var det alt gått mange vei ras og steder var stengt for kjøring. For et landskap som dukket frem selv i tåke havet. Mystisk og trolsk stemning. Og det er da vi måtte le for på radioen strømmet nemlig :Je skulle dra på fisjing tæl Valdres🎶 Bilder langs veien👇🏼
Hotellet i nedre Heidal vart bygd rundt føre hundreårsskiftet. Hotellbygningen er sott opp av tømmerklovningar med utvendig og til dels innvendig panel. Klovningane vart saga av stort tømmer frå gamle hus. I dag er det Heidal Gjestgiveri AS.
Kirken er oppført i perioden 1937-41, og er en kopi av den gamle som brant i 1933. Heidal kirke er en laftet kirke av tre.
Over fjell og vidde ved inngangen til den mektige Jotunheimen, er det et kulturlandskap med stølsdrift og tradisjonsrike turistbedrifter i høgfjellet.
Langs veien mot Beitostølen og til Syndin, møtte vi på noen litt vrange typer. De skulle ikke flytte seg. Tydelig dem var vant til biler da dem bare kom vandrende mot oss
OverValsresflye får du følelsen av å sveve over vidda med flott utsikt mot fleire fjelltopper i Jotunheimen Nasjonalpark selv på en dag der det meste du ser er tåke og skydekke som henger ned. For selv det været vi hadde på turen så var det kraftfullt å kjøre over der. Store deler av vegen går over tregrensen med det høgaste punktet på 1389 meter over havet. Valsresflye er som et stort bildeder veien strekker seg i duvende former. Vegen er ein naturleg etappe i mange rundturer og eit alternativ for den som skal reise nordover.
Steinblokkene «Rock on Top of Another Rock «👆🏼 på Valsresflye er det mange ser på som etkunstverk.
Velkommen til Midtre Syndin hytte som er til leie ved vannet. En kjempe fin og koselig hytte. Hvorav det er skigard rundt hytten slik at har du hunder å kan dem gå løse og leke seg ute. Ja om det ikke er andre med hunder på hytten nedenfor som ligger innen samme skigard.Vi har små hunder og vi vet de hadde ikke kunne være løse om det var større hunder ute på samme område. Vi kom frem og tåken hang langt nedpå. Ikke såg vi fiskevannet, men kunne ane hvor det var. På hytteområdet var det laget til en bål plass noe som er et lite must syns jeg når man ønsker sitte ute myten roen av naturen. Vi fikk ikke brukt plassen da det regnet tett denne helgen. Kan se for meg også det kan virke litt stressende når man ikke er opplyst om slikt på forhånd. Det at hytten ligger på et tun med en annen hytte og at man må regne med omgås de. Det er hytte verten som har den nedre store hytten på tunet her. Hytte verten vi hadde kontakt med var en kjempe trivelige positiv dame. Vi har leid mange hytter rundt om , og vi koste oss her også inne i det regn været som var, men jeg hadde nok likt vite at det låg slik åpent sammen, nettopp da jeg vet selv om hundene våre er små så er dem også de største vakthundene haha. Bilde dryss fra området👇🏼
Uten for Syndin hytten 😊
Hytteeiernes hytte. Veien nedenfor er hvor du kommer til hytten. Grus vei
Slink syns det når du ankommer hytte området. Panoramabilde fra hytten som er til leie og hvordan de ligger👇🏼
Bli med inn en tur😊 En hytte der vi fant ro og koste oss inne. Det var knappe +4 grader så vi var ikke mye ute. Men med radio og go gammeldags kryssord ble helgen for over.
Det ble hytte taco fredagen vi kom frem. Tente opp i peisen og med masse lys rundt om. Senka skuldrene . Jeg liker vaske ut fra oss selv, og jeg forlater det som vi selv hadde ønsket finne det. Så når aske var tømt og når nye kubber sto klare for neste som kom, var det bare ta et over blikk før vi låste døren etter oss.
Det finnes noen forskjellige både overheng, frem-hengende og bak-heng. Alt etter fra både hvem side og hvor man ser det fra. Jeg tenker det er overheng når det kommer til bobiler og til sprintere som er store og blir berget på bergings biler🤣 Dette er et åpent innlegg med også en stor del ut av komfort soner , men etter jeg deler som det er. Så får man heller scrolls fort forbi bilder..
Det finnes også overheng som jeg vill kalle det når man har mistet nesten 29,6 kg på litt over året, og selv om jeg ikke har bare hud hengende så har jeg dødt lymfe og fett vev som nå henger mere enn noen gang. Nettopp pga stoffskifte problemer og etter strålingen som var gitt rundt skorsteins målet de kaller det for når man blir bestråles over korsryggen og midten av magen som både kan skade og gjøre ting og organer mindre like funksjoner bar. Etter keisersnittet for 26 år siden så ble jeg aldri kvitt den pølse biten nettopp pga det. Nå er jeg stolt av meg selv for at jeg har klart komme meg så langt som jeg har. At jeg når målene mine sakte men sikkert, ja om jeg når dem… Jeg er på vei iallfall. Det er ikke alle som er overvektige eller dog undervektige som hverken ønsker det selv eller har prøvd å bli det. Oftes henger det sammen med både helse, stress og psyke . Jo mere stresset, nervøs og angstfylt så stopper det mye opp i ens egen forbrenning men også at man låser seg inne. Og har du ikke noe som i utgangspunktet gjør at det er vanskelig med helsen så skal gudene vite at det hjelper ikke på når disse andre tingene både er endel av ens hverdag eller henger over en. Og ja jeg vet hva jeg snakker om. Led liv og selv erfart og lever med. Det er da jeg skulle ønske selv om jeg vet det ikke er noe jeg får, så sto jeg såg på meg selv forleden dag og skulle virkelig ønske det var mulighet for jeg kunne få det dekt og ikke minst at dem gjorde det…Tenk om bare å få kuttet vekk og strammet opp fra den pølsa? Nå har liksom mye siget litt og henger på en helt annen måte enn da jeg hadde de nesten 30 kg mere. Nå er det slik ofte magen opp og det selv om jeg har vist det aldri ble noe slik operasjon på meg så skulle man jo selvsagt ha ønsket det. Til tider spesielt.
Jeg veide overhenget mitt for moro skyld ved å legge det på vekten og den vekta da jeg var på kreft kontroll i går da hun ville vite hvor mye jeg hadde gått ned og hva det ville si ha senskader etter kreft som dødt vev og funksjonere overhenget visste+3,7 kg. Så det er bare det som er vev etter lymfeødem og ødelagt struktur i muskel masse etter strålingen. Jeg fikk vite for noen år siden at lyfeødemet jeg fikk etter strålingenbegynte utvikle seg andre steder av det som heter Lipødem. Hvorav det i det som nå så fint heter Lipødem. Det er ofte en smertefull tilstand, og den bedres ikke ved slanking. Årsaken er ukjent, men det er åpenbart en arvelig tilstand. Lipødem er en tilstand med unormal ansamling av fett under huden på legger og lår, eventuelt også armer. Det er et kriterium at fettansamlingen ikke står i forhold til fett fordeling ellers på kroppen.
Om jeg hadde kunne fått det fjernet det så hadde vært med på å føle seg mere vel, kanskje det var med på at andre var stolte av deg…Kanskje haddemanogså følt seg mere vakker og på dagene som er grå.. Tenker på da jeg starta denne reisen og det legen min gjorde meg oppmerksomhet på helle tiden var nettopp det at jeg ville ikke kunne fjerne overflødig hud eller skadet vev som ble mere hengende. Er det da jeg får kjøpe ruller med gaffa tape kanskje å snurre inn. Slik lift up and hold in🤣. Det er der og det skal jeg nok lære meg bare er der. Jeg har nesten klart mitt eget mål. Så var det bare prøve se seg selv i et annet lys. Masker tar vi frem når vi kanskje i grunn ikke hadde tenkt gjemme oss bak en, men det merkes at noen er tilbake. Kanskje er det årstiden som gjør at man kjenner på denne følelsen inni seg. Men jeg er takknemlig og glad for at jeg har klart denne reisen så langt..
Før jeg ble sterk, visste jeg hvordan det var
Å være svak
Hvor vanskelig det er å elske seg selv
For jeg har kjent tårene det tar
Mot til å stå opp igjen, når du er nedbrutt og sliten
Og du vet ingenting annet enn smerten.
Jeg har kjent styrken og motet
Det krever å få det riktig,
Å møte tingene som holder deg nede
Og hold hodet oppe og fortsatt gå på..
Bare fordi jeg er stille, betyr det ikke
at jeg ikke står opp for det jeg tror på.
Bare fordi jeg tenker før jeg handler, gjør det meg ikke til en taper.
Jeg er den jeg er, og dette er den jeg for alltid skal være.
Jeg bryr meg ikke om hva andre tenker om meg lengere..
Bob min nye hushjelp. Han har sitt eget fagområde. Han gjør virkelig en god jobb her. James ble 15 år. i 15 år har han også jobbet for meg. Ikke like bli overgang der han måtte både sent og tidlig på jobb. Men hans maskineri begynte svikte. Mistet hjul og var ikke like samarbeidsvillig🤣.
Soo Wellcome Bob and good bye James👇🏼😁
Vurdere du og kjøpe en trådløs støvsuger? Og har du små pels venner? Da må jeg bare anbefale denne på det sterkeste!!Trodde ikke meg selv etter testet den på sofaen første gang. Og ja når du ser hvor mye den får opp når du skal tømme beholderen så vil du nesten ikke tro det. Dette er støvsugeren for deg som gjerne vil har gjort rent raskt og effektivt i det daglige. Med denne modellen fra Bosch, kommer du enkelt til i kriker og kroker, og kan også støvsuge opp støv i f.eks. vinduskarmen uten problemer.
Bosch Unlimited Pro Animal7 .For oss med dyr så får du opptil 30% raskere rengjøring – til og med ledningsfritt! Legger ved bilder og litt under hver bilde. Bob fortjener litt skryt
ProAnimal børste ogProAnimal mini turbomunnstykke
ProAnimal børste: Elektrisk munnstykke med en spesiell børste som er ideel til dyrehår for beste ytelse. ProAnimal mini turbomunnstykke: den røde børsten er spesielt utviklet for eiere av kjæledyr. Munnstykket sikrer perfekt opptak av pels på polstring og møbler og også på steder som er vanskelig å nå. Anbefaler bruke ECO når du støvsuger, da holder batteriet lengre. Eller om man kjøper en batteripakke , med extra batteri.
Tilbehør👇🏼
😊
Utrolig braa på dyrehårLettere kan det ikke bli. Kommer lett til på alle steder Sammenleggbar Flex Tube med 90° vinkel.
Kommer til på de fleste steder nå ja. Enkelt og lett å jobbe med.😊Utrolig kjekk til støvsuging av madrasser i seng 👍🏼
Hei hvordan har du det? Jeg håper du har dager som er så bra som mulig for deg. Det er ikke alltid like lett å fortelle selv de nærmeste om man har det litt tungt eller har utfordringer og problem med noe. Mange har bekymringsfulle dager mere nå også for økonomien som før kanskje var trang har blir trangere. Mange har begynt grue seg mot julen vet jeg og har jeg sett rundt på forskjellige medier. Og det er ingen god følelse å ikke vite hvordan man skal få ender til å møtes. Både med de faste utgifter, mat , tradisjoner med julebakst, gaver til barn og andre i familien. Jeg vet hvordan det kan være med slike tider, har selv vært der i livets løp. Men husk del dine bekymringer nettopp for en slik tid med dine nærmeste, enn at du kjenner det går inn på deg slik at det blir søvnløse netter og dårlig i formen din. Husk at tiden er den største gave du kan gi og dele av deg selv. Jeg håper om du har slike vanskelige dager at du tør prate ut med noen eller send meg en melding, Sammen kan vi alle støtte hverandre i faser som er vanskelige.
Vær takknemlig for denne dagen. Du er her, puster og lever livet. Selv om det kanskjeikke er livet du ønsket eller håpet på, er det livet. Det er alltid noe å være takknemlig for. Selv på dager som føles tunge. Små skritt hver dag. Hvert lite skritt teller. Du når kanskje ikke målet ditt i dag, men det er greit💫
Vær aldri skamfull over et arr eller mange arr på kroppen eller i sjelen din🤍 Livet har da nok gitt deg mye å fordøye og lære både leve med og kanskje uten. Det betyr ganske enkelt at du var sterkere enn det/ de som prøvde å skade deg. Alle har arr – enten du kan se dem eller ikke. Bær dine med din stolthet🤍
Når det regner, se etter regnbuer. Når det er mørkt, se etter stjerner.💫 Det kan være vanskelig å finne sølvet ditt, ditt indre lys, men det er der. Hvis du leter etter det, vil du finne det. Det hender det « gjemmer» seg litt. Bak inni der, men klar til å lyse når du er klar for p trå stegene frem selv ..igjen.. Så sender tanker til akkurat deg som trenger en ekstra oppmerksomhet med tanke for at her ute er det nettopp noen som både kan og vil bry seg om at du har det bra🫶🏻
Optimisme: Noen som mener at det å ta et skritt tilbake etter å ha tatt et skritt fremover ikke er en katastrofe; det er mer som en cha-cha. Du er kanskje ikke der du ønsker å være akkurat nå, men du driver bare med dansen som kalles livet.❤️
Oktober har vi akkurat startet på. Høsten har kommet de fleste plasser rundt i landet, tidligere i år for mange enn hva dem hår vært vant med. I år har Moder Natur hatt sin egen vær lek rundt i landet virker det som. Vi fikk smake tidlig på høst følelsen her på Sunnmøre, men nå på de siste morgen turer med hundene og kvelds turer så merker jeg denne kalde crispie luften mere. Årets første storm har vi fått smake på med han storm i kastene. Og ikke bare regnet som øser ned, men regnet som pisker ned som en dursj sprut. Trær som mister blader, blader som farges om og lager et nydelig farge spill ute i naturen. Så da følte jeg i år og virkelig ta høsten inn i hjemmet med små dekorasjoner og lys. Lyse opp mot mørket som kommer tidligere og tidligere om kveldene. Høsten er en fin tid med farvene men mange kjenner på en tynnere periode når det kommer mot denne årstiden. For- steget mot vinter mørket. Noen små detaljer bilder av høst hjemmet🍁🤍🍂👇🏼
Har så manage tanker og så mange ting jeg har lyst å skrive ut om. Blir så “eitranes” for..a på hvordan mange mennesker blir behandlet rundt om i systemer. Jeg har sett mange stå på sidelinjen jobbe og stå på så langt dem kan, men noen gang går det ikke lengere. Dette er ikke bare for perioder , men for fler er det at de alt har presset seg for hardt eller at dem ikke har blitt fanget opp i systemene rundt om fra kanskje en assistent, jobb konsulent, noen fra et team som en samtale person , psykisk helseteam ja rekken er lang. Mage har ikke noen som hverken klarer, kan eller er tilstede i ens liv for å hjelpe, støtte frem og bare være med dem litt. Alle som har slitt med depresjon, hard som lettere, de som har ikke bare gått på veggen , men falt ned kjelleren i full fart. Så er det ikke lett begynne jobbe seg frem og et steg ad gangen opp trappen og fremover. Noen prøver for lenge andre får dessverre ikke muligheten engang til å få muligheten hverken med støtte og veiledning ved skolegang og event arbeides livet. Det er viktig og tenke på at alle som går under både nav statistikken om “Naver” eller at noen ikke orker jobbe… nei det er ikke at de fleste ikke gidder eller er late! De fleste har ting som gjør at dem dem nettopp ikke klarer hverken finne jobben eller arbeids stedet som vil gi dem en sjanse før de har ingen som hverken står på eller prøver lære event en arbeids plass om hvorfor kanskje ho Trine treng litt ekstra veiledning i staten, eller at ho Hege treng å steppe tilbake i 10 min før å hente seg inn for så gjøre en formidabel jobb igjen. Det er ikke alle som VIL være endel av navs statistikk, hverken ung som godt voksne. Noen får livet snudd på hode så helsen faktisk tar ifra dem muligheten til å fungere, andre er født med mere utfordringer og funksjonsnedsettelser og andre får arbeidsskader som faktisk setter dem ut av et verdig liv i jobb. Ja for det er det ikke mange som tenker på? At mange som er uføre og ikke har mulighet og være i arbeidslivet føler at dem ikke har et verdig liv for dem ikke får vært i jobb, og ha følelsen av å både prestere i hverdagen men også føle man er verdifull. For ja det er veldig veldig mange som føler dem ikke er verdifulle for dem ikke klarer bidra i samfunnet som de ønsker men hører andre prater ned om. Ja dette har det jo vært mange debatter på, men har det vært så mange debatter andre vei?? At nettopp de som selv både med funksjons nedsettelser, funderinger og de som kanskje må ha et sted som kan tilrette legge litt og våger satse på akkurat dem. Er det arbeidssteder i forskjellige yrker som hadde ville eller gitt en sjanse til å gi noen en mulighet? Ja dette er noe som bryr og engasjert meg, Ikke bare for at jeg selv ikke fungerer i arbeidslivet, men jeg kjenner mange som jobber mot å bli brukt som brikker i et system som ikke følger opp det de selv skal gi av informasjon. Når nav ikke kontakter en som de vet de må ha dialog med med informasjoner eller sender ut viktige informasjoner ja da er det ikke lett for mange. Så satt jeg her å fikk sendt en lik om en ung mann som vil jobbe men her hadde nav bare gitt han uføre før de rett å slett forsøkte hjelpe han i den rette veien med snakke med arbeidsplasser og firmaer som kunne turt gi han en sjanse . Og ja det er et tema jeg kjenner godt til og vet mye om , men ja vi som nærmeste må oftes stå på det dobbelte. Jeg vet at ikke alle er så heldige at de har noen som kan hjelpe dem, eller klarer, så er det noen av oss fedre og møre som tar frem all vår styrke for å bistå våre “barn” i det vi må og kan..
🫶🏻 Støtt Kreftforeningen eller gi av din tid til noen som kan trenge ei hånd🫶🏻
Det er måneden som farges rosa 🎀 som vi har gått inn i. Men også kan de andre fargene på sløyfene kan og burde støttes selv nå i Oktober. For meg er det alltid noe som vekker en følelse i meg når jeg kommer til 8 oktober.. Selv om det nå var 9 år siden jeg fikk telefonen om at det var kreft så var det en dato, et år, en måned, en hendelse som satte spor. Spor som selv om det har gått velsigna bra selv med alle senskader så kan jeg ennå kjenne på livet. I år som for noen år siden så er det mye forskinger som det har blitt fokuset på: Som blant annet senskader etter kreftbehandling. Dette er noe av det som er mest underkommunisert av alt som dreier seg om kreft. Menn og åpenhet om kreft og senskader etter prostata kreft. Så støtt heller kreftforeninga me noen kr enn alle kjede meldingene med hjerter som blir delt spes denne måneden . Så vips 5 kr eller hva og om du kan avse til 2277. Kreftforeningen blir nok takknemlig uansett for støtten i jobben dem gjør rundt om fra kreftrammede til pårørende.. Og kan du som så mange rundt om i landet ikke støtte da de 5-10 kr er noe du ikke kan ta av for det går ut av budsjettet for neste dags brød og melk, for ja det sitter mange rundt om som dessverre har det slik, så gi en hånd til noen du kjenner eller vet om som kunne trengt ei hånd å holde i, støtte seg litt til. Kanskje du kan melde deg for kreftforeningen og hjelpe med handle og andre små ting for en som gjennomgår behandling eller sliter etter runder med behandling. Det er så lite av en tid som blir gitt, men så dyrebart og takknemlighetens gave av de eller den som mottar det.
Hei og velkommen med på vår lille nydelige tur til Playa de Levante er en sandstrand som også kjent som Levante-stranden, er en av de to hovedstrendene i den populære kystbyen Benidorm, Spania. Det ligger langs byens pulserende strandpromenade og er kjent for sin gylne sand, klare blå vann og livlige atmosfære. Levante-stranden er en av de mest ikoniske og godt besøkte strendene på Costa Blanca. Stranden er avgrenset av en promenade fylt med barer, restauranter, butikker og underholdningsmuligheter, noe som gjør den til et aktivitetssenter for både lokalbefolkningen og turister. Det er et populært sted for soling, svømming, vannsport og se på folk rett å slett som vandrer forbi.
Det var endelig tid for feire for Kjell. Vi annkom hotellet vårt hotell Les dunes comodoro i 22 tiden om kvelden. Det var bare komme seg ut på balkongen som vendte mot sjøsiden. Vi kom oss ut på balkongen etter innsjekking. og det ble jo som det oftes gjør når følelsene mine tar overhånd, tårer kom, men dog i glede og takknemelighet. Alt da tenkte jeg , åå tenkt å sovne å våkne til denne lyden av sjøen som ruller opp mot stranden😊
Utsikten fra da vi kom fra balkongen vårt i 15 etasje.👇🏼
Våknet til lyden av sjø, mennesker som åpnet restauranter, de som satte opp solsengene og ordnet klart for dagen til de som skulle innta stranden. Stranden og området i dags lys👇🏼
Bassenget og området bak hotellet
Fra vår balkong satt vi så rett ut på den kjente The Rock of Benidorm-øya- “Isla de Benidorm” er en vakker øy som ligger bare 4 kilometer fra byen Benidorm, også kalt Isla de los Periodistas, den har en lengde på 350 meter. Øya er ubebodd, men det er bevis på at piratene i antikken brukte øya som en base for å angripe de nærliggende kystbyene. I 1834 var noen familier fra Benidorm midlertidig innlosjert i den, på flukt fra koleraen som herjet byen, og i dag, siden det bare er én bygning igjen, brukes den til å imøtekomme turgåere som kommer hit. Når du først er der, kan besøkende besøke øya gjennom dens smale stier fulle av kaktuser og oppdage dens hemmeligheter. Benidorm-øya har en fin restaurant hvor du kan spise eller ta en forfriskning.
En ny nydelig dag ventet. Ingen planer , men bare ta dagene som dem kom. Vi skulle slå av brytere og bare lade opp batteriene våre for høsten og vinteren igjen. Vi bestemte oss for rusle nedover ene siden av stranden denne ene dagen. Varmen kjentes veldig godt med sine 30 grader så ble ikke mye vandring. Men nok til å se seg rundt, ta inn inntrykk, finne et sted vi kunne ta lunsj med marerittet sin gluten altså glutenfritt alternativ. Vi fant et koselig sted som både hadde sin gluten i mat og faktisk sin gluten is kald pils. Et sted verdt besøke for en koselig pust i bakken. Stag and Pheasant heter stedet som er en Gastro pub. Litt bilde dryss👇🏼
Jeg gikk flere ganger ut av komfort sonen med meg selv på denne reisen, men denne gang skulle jeg gi litt mere f…! At jeg vandret rundt i singlet uten å dekke armer til og ha noe hengende ja det har vært en stund siden sit. For jeg har jobbet meg mere frem igjen.
Pinocchio Playa
Det og ha Cøliaki er noen gang en utfordring når det kommer til trygge alternative plasser og kunne spise, om det er på en resturang eller et sted langs veien. Da vi var i US i 2019 opplevde vi det som vanskelig og finne alternative steder som både hadde , men som også turte servere noe som en salat uten at de va redd for at det var noen smuler som man kunne reagere på. Jeg har en app som heter Find me gluten free. Denne brukte jeg i Benidorm for finne alternative steder man kunne ta en matbit på. Men her var det mange GF alternativer . Det som var et stort pluss som jeg syns var at selv om det sto de hadde GF alternativ så var det flere som spurte om jeg hadde Cøliaki, og når jeg svarte ja så sa dem nei de ikke hadde pga at de ikke kunne stå for helt rent.
Så kom denne Pizzarestauranten opp både på FMG (findmeglutenfree) og på Tripadvisor sine annbefalinger. Så vi vandret bort, ca 15 min rolig gange fra hotellet vi bodde på. Er tydelig et populært sted da det var fulle bord og kø ute. Det ble vår tur og vi bestilte hver vår pizza. Og jeg må bare si; AT DETTE ER DEN BESTE GF PIZZAEN JEG HAR SMAKT!!! Noe så enkelt som mozzarella , pesto og tomat. Men det var den tynne gode bunnen og ja dette stedet er bare å anbefale om man må ha GF mat. De hadde også pasta retter gf. De serverte alternativer :Italiensk, Pizza, Fra middelhavsområdet, Europeisk. SPESIELLE KOSTHOLDSKRAV
Vegetarvennlig, Veganske alternativer, Glutenfri alternative
GF Pizza til Venstre og vanlig pizza til høyre.
Et annet sted jeg må nevne erGrill House👇🏼
Grill House Benidorm var nylig renovert og designet for å skape fire forskjellige atmosfærer i én, vil du finne en attraktiv meny med noe for enhver smak. Og det må jeg si dem hadde klart av det vi så i allefall. På ene siden kunne du se dine håndkuttede kullsteker grillet i restaurantområdet, spis i baren mens du ser på direktesendt sportsdekning, eller spis utendørs på gateterrassen og nyt Spanias fantastiske vær. Og jeg må bare si at tenkt vi måtte til Benidorm for og få smake den beste biffen jeg noen gang har spist. Biffen var så mør, og smaken så nydelig uten ihjel krydret å servert på en enkel men dog fin måte. Må innromme at for meg ble dette stedet det jeg bare kalte min favoritt sted. 🤷🏻♀️☺️ Biffen var så god at jeg glemte ta bilde, men måtte låne et fra nettet bare for å vise😉
Jeg hadde aldri smakt denne Pina Colada drinken mange har snakket om, men jeg har gått nynnet på en gammel sang av ei som heter Frøya. 🎵🎶 Gi meg to pina colada, en for lykke og en for hell. Vi har ingen tid og miste, vi lever her og nå 🎶🎵🍹 Så da vår det tid at jeg måtte prøve en. Akkurat denne var helt nydelig frisk og god på smaken. Så jeg nynna ” Gi meg to pina Colada ” men neida jeg tok bare en. Kjærlighet og taknneemmelig for stunder og tid. Skal du til Benidorm så burde du ta turen innom der😊
🎵🎶 Gi meg to Pina Colada, en for lykke og en for hell. Vi har ingen tid og miste, vi lever her og nå ……🎶🎵
Vi var heldig med varmen da vi var i Benidorm. 🥵 Men så godt for kroppen min ja. Vi vandret allikavel langs strand promenaden bort til gamlebyen for vi skulle se Mirador del Castillo, som er et utsiktspunkt hvor du enkelt kan tilbringe timer med å se på den vakre utsikten over Benidorm og Middelhavet. En varm gå tur, men det var bare ta inn alle inntrykk😍. Benidorm handler ikke bare om strendene, den har også et vell av kultur og historie å utforske. Det historiske sentrum av byen vil omslutte deg i trange brosteinsbelagte gater som tar deg til skatter som San Jaime-kirken og den vakre Alameda-avenyen.
Og hvis du fortsetter å gå til enden av Plaza Castelar, finner du Balkong over Middelhavet. Det perfekte stedet for å nyte en panoramautsikt over den blå bukten og byens skyline. Men her trenger du tålmodighet hvis du vil gå til utsiktspunktet med sin hvite steinrekkverk. Refererer til festningen som en gang sto her mellom 1300- og 1600-tallet for å forsvare byen mot pirater. Her kommer bilde dryss 👇🏼
Altså.. det må bare fortelles. Jeg skulle ta bilde av denne gamle døren og Kjell i gamlebyen, men denne karen i grønn skjorte flyttet seg ikke selv om Kjell flytte seg , men han følge etter liksom , så han måtte no bare være med da 🙃
Ups, ja noen ganger bude man se opp, haha ikke alltid man ser at man står 🤣
For en plass🤍
Det var en kjempe fin dag og mye å se. Vel tilbake på hotellet ventet det bare gå ned til bassenget og få kjølt seg litt ned etter over opphetinga når vi gikk i de 35 varme. Hver kveld når vi satt på balkongen såg hvordan varme disen låg ute i horisonten og rett bak The Rock, snakket vi om at vi ennå ikke hadde sett noen farv er på himmelen når solen gikk ned. Vi satt der hørte på sjøen som vasket mot stranden, fele spilleren som spilte de samme låtene, før han gikk videre. Jeg har vel aldri sett så mange stjerneskudd som jeg også så der vi satt. Siste kvelden, bare nyte hvert minutt. Flyet vårt gikk ikke før sent på ettermiddagen og utsjekk var kl 12. Der var hotellet snill at vi satte bare koffertene inn og fikk ligge bak ved bassenget og bruke det til vi dro. Men siste kvelden da kom det små farge nyanser på himmelen. Nesten slik at her har dere litt farve enn bare grå dis. Vi ble vel litt fanget in the moment så hvorfor ikke leke seg litt? Og det gjorde vi, jeg stilte meg opp og minner ble knipset, vi tok fine bilder sammen, og ja det er lenge siden vi har gjort det. Så disse bildene er jeg blitt glad i og for at vi har. En uke med varme, 5 dager uten smerter, dager med nytelse, avslapping, ingen stress, ingen mas og styr, ingen ting vi måtte gjøre men gjorde for vi ønsket det. Denne turen glemmer jeg aldri. Bilde dryss og ja kvelden jeg virkelig steppa ut av trygge gode komfortsonen, brydde meg ikke om og skjule meg lenger. Med god støtte og oppbakking av my partner in crime.
Jo jeg ga F.. og ble med på leken☺️
Problemet er at mange av oss voksne ser altfor alvorlig på tilværelsen, det blir for mange «må» og «bør» som effektivt gjør kål på lekelysten. Så gi litt mere f.. lek og nyt livet. Ta vare på de lekne øyeblikkene. 🫶🏻
Tusen takk kjæresten min før denne utrolige ferien❤️ Jeg vet det ikke er like kjekt å reise med ei med sterk flyskrekk når vi på turen hjem fikk en skikkelig hoppende, gyngende ja gud vet hvordan jeg skal beskrive det, men noen helt jævlige minutter før det roet seg litt før vei gikk inn før landing . Jeg ville ikke vært denne turen for uten, det å oppleve dette med deg, skape nye minner, dager uten smerter, jaa da må jeg bare fly. Takk for disse dager som varmet opp kroppene våre før vi kom hjem til full høst uvær igjen, ja i august. Og nå i skrivende stund, først i September vasker regent vinduene igjen og vinden puster rundt husveggen.
Et siste blikk utover havet, kjenne den varme luften, kjenne på følelsene av takknemlighet, livet, omtanke og kjærlighet. Kjenne på følelsen av og slippe litt av muren som man i så mange mange år har gått med, og som enn er der. Så hvorfor tillater flere av oss å gi litt mere f.. når vi er vekke på ferier i andre land? Hvorfor vil vi ikke, eller våger vi ikke gå likedan hjemme? I mitt tilfelle i singleter, skjørt, kjoler og ja bare armer? Nei nettopp for man har opplevd både mobbing, stygge ord, lav selvtillit og ikke god selvbilde. Avsted er det ingen som vet hvem en er og en kan gå akkurat slik man ønsker og for en befrielse det var å kjenne på. Så om du skal ut å reise! NYT TUREN , NYT LIVET , VÆR DEN DU ER OG TRØ FRAM I DITT EGET LYS. Jeg ja jeg drømmer meg tilbake🤍
Hei og velkommen til å bli med en ny tur til Finnskogen. Og til hytten Tirlltoppen. Før har jeg skrevet om Finn-Ro , hytten vi har vært på et par ganger som jeg døpte til det. Jeg har fra første gang jeg kom mot og til Finnskogen fått en slik indre ro. Gamle historier og minnesmerker vitner om hva den skogen bærer av historie og hva den har lukket inn.
Det er så kjekt og hyggelig når man kan ta frokosten ute langs veien som noen av oss vokste opp med. Vi gjorde som i fjor, regnet stoppet og vi kunne raste ved Slettafossen 😊 Kunne kjenne den følelsen av at nå var vi på vei. Noen dager med avkobling ventet. Noen bilder fra turen ned👇🏼
Finnskogen kalles for de dype skoger, og ja det kan man også lett få følelsen av når man sitter slik som vi satt her på Tirilltoppen. Vinden som suset fra trekronene vil gi deg en egen ro i kropp og sinn. Små fuglene som ønsker deg god morgen når du står opp og kommer deg ut, men ja savnet litt den der hakkespetten som banket på hver morgen på utenfor Finn-Ro. Men her får du virkelig friluftsliv, kose og hygge med trivselsgaranti. Vi kom over Tirilltoppen på airbnb. Rocky er alltid en morra fugl på hytteturer, da vekker han meg alt fra 5.30-7 for da skal han ut å snuse rundt og kose seg. Theo kommer labbende fort etter , men han er den som kan legge seg ned igjen på teppet å bare slappe av. Bli med videre via bildedryss👇🏼
Tirilltoppen, som ligger ved Skasen innsjø
Midt i de dype skoger og vannfylte daler ligger Finnskogen Turistsenter og Skasenden Camping strategisk til med Skasen innsjø. Fra denne hytten tar det deg 10-15 min å gå, alt etter hvor fort du går. Det var kjempefine stier og små veier som førte bort dit. For meg ble det også steder jeg lagde meg morra gå tur ruter med hundene 😊. Bare det og kunne gå ned til vannet, og den roen det gir. Men her hadde også dette hyttefeltet ordnet koselig til rundt der. Og det er lett se at dette stedet betyr mye for dem som har sine hytter der, og jeg forstår dem så inderlig godt. Vi koste oss ute med bål pannen når kvelden listet seg på. Noe vi alltid gjør, for den kosen og den roen i slike omgivelser, ja det er ren reinkarnasjon. Følg gjerne med på en liten tur langs stier og små veier, nede ved Skaden innsjø, og tilbake . 😊👇🏼
Dette er et sted og en hytte som anbefales om du ønsker deg vekk fra en travel hverdag, eller bare en liten tur. Både vi og hundene koste seg. Jeg har alltid hatt i meg fra dengang arbeid, og uansett hytter eller campinger ; Forlat som du ønsker og finne det selv. Vi tar også bilder når vi kommer til enn hytte om det ikke er gjort skikkelig rent når vi kom, nettopp som bevis så vi ikke blir belastet extra. Og siden jeg liker ordne rundt til oss, tenker jeg også kanskje de neste syns det er hyggelig når dem kommer. Så koste meg ute og henta litt lyng som ligger omkranset hytten.
Vi takker for oss pǻ Tirilltoppen. Kos dere som tar turen dit. Hytten finner du på airbnb. Værten svarer raskt og var hyggelig med info. Ta vare der ute på dere selv og deres. Morgen dagen er ikke alltid forgitt vi alle får. Ingen tid å miste i livet, men lag dere små hverdags øyeblikks minner. Takk for oss🫶🏻
For en dag våkner hver kvinne og innser at de helt ærlig setter seg gjennom helvete. Prøver å passe inn, prøver å være nok, å være attraktiv, å være akseptabel, å være ansvarlig, å være pålitelig, å være mor, å være en kone, å være en venn, å være en omsorgsperson, å ha en karriere ,ja og dem som ikke er arbeidsføre for å få det hele til å snurre uanstrengt…
Fri til å ta pauser og gjøre feil.
Fritt til å krysse av listen over ting du “bør” gjøre. Og du vil forstå at uansett hva du gjorde i dag, så var det nok. Du er nok.
Du gjorde ditt beste i dag min venn…send nå videre eller del disse ordene slik at noen andre vet at de også gjorde sitt beste. 🫶🏼
Takk for du tittet innom🫶🏻Sender ut litt omtanke og varme👆🏼. #aimaanderblogg #tankespinn #godnok #vansleigedagerlaagdemgode #mineendringer #Stoltavmegselv #prøverbyggemegselvopp #formangetanker
Jeg vil repost noen hytteturer vi har vært på og steder. Lage en egen kategori på dem. Finnro har blitt pusset opp siden vi vår der sist. Vi ønsket oss tilbake nå , men hytten er booket hele sommeren. Og det kan jeg virkelig forstå. For roen der ja den er gull verdt. Ta en titt da vel👇🏼
Sommeren 2022 gjorde vi som vi har gjort de siste årene. Leier oss hytte for å finne ro og gode i naturen rundt oss. Vi ønsker å legge vekk hverdagens tjas og mas å søker stillhet og tilstedeværelse. Vi har som oftes leid vis Statsskog og Inatur. I år satt vi også på Finn og såg på hytter litt her og der som private leier ut. Etter mange måneder med regn her på Sunnmøre så søkte vi til litt temperaturer og sommer kvelder. Jeg har jo som de fleste hørt mye om mystiske Finnskogen og det er jo klart jeg ville dit. Mange har sikkert fått med seg i de enkleste historietime om mysteriet Finnskogen i Norge: Da skogfinnene ble jaget fra Savolax i Finland på begynnelsen av 1600-tallet, satte de kursen sørvestover, og lette etter sin egen identitet. Finland er kjent for dype skoger og de tusen sjøer, og i et 3 mil bredt og 20 mil langt område mellom Glomma og Riksgrensen slo skogfinnene seg ned. Dem brakte med seg en skikk og bruk som var fremmed og mystisk, det er først de siste tiårene at mystikken har gjort merkevaren Finnskogen attraktiv og beboerne her stolte. Når vi har kjørt sørover har vi alltid sust E6 ned Gudbrandsdalen , men denne gang skulle vi ta det som en fin tur. Siden jeg aldri hadde kjørt fra Hjerkinn og ned Folldal, skulle jeg nå få den gleden og for et naturlandskap som vekslet med å vise seg fra vakker natur, farver sommer som høst. Bildedryss fra kjøreturen ned👇🏼
Den berømte stor elgen👇🏼
Vi ankom hytten vi hadde leid av et trivelig par via FINN. En hytte som for meg i det jeg gikk inn døren bare kjente en ro og varme komme over meg. En hytte med sjarm og gammel sjel i seg. Vi fikk pakket ut og satte oss ut, lot roen senke seg. Rundt hytten var det gjerde noe som våre små firbente også syns var helt fantastisk, da slapp dem ha på bånd. Dette er et rolig og fint hyttefelt. Selv om det er hytter rundt så ligger dem ikke oppå hverandre. Jo klart vi kunne leid hytte på Finnskogen turistsenter, men vi ønsket oss ikke til en campingplass. Rocky var klar tidlig om morra og ville ut. Kaste ball og hoppe , ja hoppe rundt i lyngen. Theo koste seg med nye lukter og solen. Og ja hva annet kan jeg si enn at jeg stor koste meg. Satt med kaffen tidlig ute , me det pledd over bena til solen begynte varme og hørte hakkespetten hakket og ønsket en ny dag velkommen. Kjente på denne roen jeg fikk inni meg der.
Morgens ro med hakkepetten som jobber på👇🏼
Vel hjemme igjen og pakket om til turen til Kleivstua i Snåsa. Så ble det til at vi satt såg på bildene og minnes tilbake. Jeg fikk spørsmål om jeg kunne tenkt meg dit igjen og måtte svare som sant var at ja det kunne jeg virkelig. Den roen og det jeg følte ville jeg føle igjen. Og hundene kunne være frie ute. Ferien var over og vel hjemme startet Kjell sin 6 ukers turnus. Det er en turnus som krever sitt av en Bilberger. Man skulle tro at det ikke var så mange ulykker og utforkjøringer om sommeren, men det er det. Ikke bare vinter. Eller som her i øsende sprutende regn. Allerede snakka vi om hytten vi nå hadde gitt navnet FinnRo. For det var det vi gjorde. Vi snakket om en liten høsttur og hvor kunne jeg tenkt meg dra om vi kunne? Syden og varme, Kjærste by tur, men nei jeg ønsker meg tilbake til FinnRo😊. Og det var det det ble, en nydelig ny kjøre tur i naturens egen dramatiske farver fra himmel til treerne som hadde inntatt sine farver. Hvor moder natur gjør seg klar for vinteren, pakker seg inn og ned, før hun skal spire og vekst opp til våren igjen. En nydelig kjøretur i farver som bare var nydelige. Mose landskapet mellom treerne som jeg hadde sett sitt ønsket jeg stoppe med for å ta med litt mose hjem rett å slett for å kunne ordne små oppsatser til jul. Bildedryss fra en atter fin tur til Finnro.
Romsdalen
Samme sted som ovenfor men i høst drakt
Fint gjerde rundt hele hytta
Jeg vasker oss ut og forlater hytten. Jeg har alltid hatt en regel for meg selv. Forlat slik du selv ønsker finne det. Finnro er ei hytte jeg kan anbefale og dra til om du ønsker ro. Den er preget av gammel sjarm, men er både strøm og vann der. Jeg pakker ned minnene fra årets hytteturer. Takk for turene🤍